top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תד"ר יופי תירוש

כך ייראו החיים של נשים בישראל אחרי המהפכה המשפטית

ד"ר יופי תירוש בשיחה עם פודקאסט "הצוללת" של גלובס

 

צילום: Reuters, Eyal Warshavsky


ד"ר יופי תירוש, סגנית דקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, בהפגנת הנשים שבה השתתפת בתחילת פברואר אמרת "הראשונות שישלמו את מחיר ההפיכה המשטרית הן נשים, ללא הבדל דת, עדה או השקפה פוליטית". אבל השיח עלינו, הנשים, בכל זאת נדחק לשוליים במחאה. נדמה שהמסר הוא - קודם נוודא שיש לנו דמוקרטיה, אחר כך נתעסק עם כל השאר.

"אפשר לראות בסיפור של הנשים סימפטום או כעוד אזור שבו תהיה פגיעה במעמד ובזכויות הקבוצה, אבל להשקפתי - זה יותר מהשקפה, אלא ידיעה עמוקה - זה ציר, ציר ראשי, שאם אתה מעצב אותו, עיצבת את החברה כולה.

"הנושא השני שאני עוסקת בו רבות הוא הפרדה בין המינים. הגברים הליברלים והפמיניסטים, חילונים ודתיים, לא מבינים היום שכאשר סמוטריץ', דרעי או ליצמן מזיזים את הבת שלהם, את האישה שלהם, את האחות שלהם, ואומרים לה - תשימי על עצמך משהו או אל תעלי על הבמה, הם ניצחו".

למה נשים הן הראשונות להיפגע? "כי הנטייה היא לבקש מהן להקריב את זכויותיהן על חשבון מטרות לאומיות חשובות ודוחקות. ראינו זאת לאורך ההיסטוריה. נשים שוב ושוב נדחקו לסוף התור כי עכשיו יש משהו חשוב יותר. בארה"ב, כשהציגו את זכות הבחירה לשחורים, ונשים אמרו 'מה איתנו?', אמרו להן 'חכו 50 שנה'. מעמדן של הנשים הוא בבואה של החברה".

אם אני יורדת לסוף דעתך, המפגינות שלבושות במדי "סיפורה של שפחה" במחאות - הן לא מגזימות. "ממש לא. במשך שנים רבות, כשהציעו לי לעשות מיצגים של 'סיפורה של שפחה', אמרתי: אנחנו לא שם. כעת אנחנו מתקרבות לשם בצעדי ענק. כשרוצים להכפיף נשים לבית הדין הרבני בהיקפים גדולים יותר, כשאין ולו אישה אחת בשתי מפלגות מתוך ארבע בקואליציה (ש"ס ויהדות התורה - ה"ו) וכולם משתפים עם זה פעולה, אז קשה להגיד שאנחנו לא מתקרבים ל'סיפורה של שפחה'".

עכשיו מדברים על פשרה. "אני חוששת שבסוף הצד הליברלי יסכים להתפשר על סוגיות של דת ומדינה. עיקר המחיר ייגבה מנשים ומלהט"בים. הדרת נשים תהפוך לנורמה".



המאמר פורסם לראשונה בגלובס


מאת: ד"ר יופי תירוש

מוסד אקדמי: אוניברסיטת תל אביב

תחום המחקר שלי: משפטים

הדוא"ל שלי: ytirosh@tauex.tau.ac.il



bottom of page