top of page
חיפוש
  • רועי ישראלי

פעילות גופנית בזמנים של מתח וחרדה

עודכן: 3 בדצמ׳ 2023

היתרונות של פעילות גופנית על רווחה רגשית


אנחנו יודעים היום לומר באופן שהוכח מדעית – פעילות גופנית יכולה להקל עלינו נפשית בזמנים של מתח חרדה ודכאון.


פעילות גופנית ממלאת תפקיד חיוני בשיפור החוסן הנפשי, שיפור מצב הרוח והגברת המורל. הקשר בין בריאות גופנית ונפשית הוא עמוק, עם מחקרים רבים המראים את ההשפעה החיובית של פעילות גופנית על רווחה רגשית. להלן מבט מקרוב על האופן שבו פעילות גופנית תורמת להיבטים אלו.


פעילות גופנית מסייעת לשפר את החוסן הנפשי על ידי הפחתת מתח וחרדה. פעילות גופנית סדירה משחררת אנדורפינים, הפועלים כ"מעלי מצב רוח טבעיים". אנדורפינים אלו יוצרים תחושת רווחה ומפחיתים תחושות של חרדה ודיכאון. במקביל, העיסוק בפעילות גופנית מוריד את ייצור הורמון הדחק (הלחץ) קורטיזול ובכך תורם להורדת תגובת הלחץ והתמודדות טובה יותר עם משברים. מחקרים מראים כי פעילות גופנית סדירה נקשרה למצב רוח חיובי ויציב יותר.


בנוסף, פעילות גופנית מהווה השלמה יעילה לטיפולים מסורתיים בדיכאון. היא עוזרת להפחית את הסימפטומים של דיכאון על ידי הגברת הייצור של נוירוטרנסמיטרים כמו סרוטונין, נוירו אדרנלין ודופמין, הממלאים תפקיד מפתח בוויסות מצב הרוח והרגשות.

נמצא כי פעילות גופנית מספקת דחיפה אנרגטית, מגבירה את החיוניות ואת תחושת המורל הכללית. היא מטפחת תחושת הישג ומסוגלות עצמית, שיכולות לתרום להערכה עצמית וביטחון עצמי גבוהים יותר. פעילות גופנית סדירה יכולה להילחם בתחושות העייפות ולהגביר את הערנות והפרודוקטיביות. לרוב זה נובע מאיכות שינה טובה יותר, שכן מחקרים מראים כי פעילות גופנית יכולה לקדם דפוסי שינה חיוביים.


על כל היתרונות האלו של פעילות גופנית, ניתן למנות גם את השיפור בתפקוד הקוגנטיבי- שיפור בזיכרון, קשב וביכולת לפתור בעיות וכן את השיפור במרכיבי הכושר הגופני- סיבולת לב ריאה, כוח וגמישות. השיפור בכלל הפרמטרים הללו נמצאו בקשר ישיר לשיפור במדדי איכות החיים.


לסיכום, ישנה חשיבות מכרעת לביצוע פעילות גופנית ובפרט בתקופה מאתגרת זאת. פעילות גופנית תורמת לשיפור החוסן הנפשי, שיפור מצב הרוח, הורדת סימפטומים של דיכאון, עלייה ברמות האנרגיה שיפור במרכיבי הכושר הגופני ושיפור התפקוד הקוגניטיבי .בכדי לקבל את התועלת הרבה, ניתן לבצע מגוון רחב של פעילויות-תרגילי חיזוק ללא ציוד, הליכה, ריצה ורכיבה על אופניים.



מאת: רועי ישראלי, בית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל אביב.










bottom of page