top of page
חיפוש
  • פרופ' ליאת חממה

הורים לילדים - כך תעזרו להם להתמודד עם חרדה ולחץ

גם בזמני מלחמה, כשהחרדה אצל הילדים גוברת, יש כמה דברים שהורים יכולים לעשות כדי להקל על המצב

 



חרדה היא תגובה נורמלית למצבי איום, לכן חשוב להבין שאנו כהורים צריכים לתת לה מענה עכשוי, בייחוד אצל ילדים, כדי לאפשר את תפקודם והתפתחום הבריאה.


פחד וחרדה, במצבי סכנה, הם רגשות נורמטיביים שמטרתם להכין אותנו להתמודדות עם מצבי איום. אחד

הדברים החשובים שנוכל לעשות כמבוגרים וכהורים כשהילדים שלנו חווים פחד וחרדה הוא לנרמל את החרדה ואת הביטויים שלה. כלומר, לאשר לילד שהמצב אכן מפחיד ושהתגובה שהוא חווה היא הגיונית, לגיטימית, ואפילו רצויה במידה מסוימת, מכיוון שהיא מכינה אותו להתמודדות טובה.


לפני שנעזור לכל ילד לפי גילו ובהתאם ליכולת ההבנה שלו, חשוב שנסתכל על המערכת המשפחתית ונשתמש בה כדי ליצור סביבה מחזקת:

נשמור במידת האפשר על השגרה הקבועה בבית– נדאג לערוך ארוחות משפחתיות או כל דבר אחר שמרכיב את השגרה המשפחתית. הילדים צריכים לחוות שהמצב בשליטה.


במקביל, נצמצם את המידע שאליו הילדים נחשפים – רצוי להקפיד שהם לא ייחשפו למראות קשים מדי בטלוויזיה וברשתות חברתיות. מאד חשוב שנקפיד לשים לב למסרים שהילדים קולטים מהשיח של המבוגרים בעקיפין. מומלץ לא להתחיל לדבר בשפה אחרת מעל הראש של הילדים או להשתמש במילים שעלולות להפחיד.


איך כן לדבר? חשוב לתווך לילדים את מה שקורה בשבועיים האחרונים, ולא להגיד שהם "קטנים ולא מבינים מה קורה".

בשיחה כזו נציין בשפה פשוטה ולא מפחידה את העובדה שאנו בימים שיש בהם הרבה כאב ודאגה בעקבות המצב הביטחוני שהחל לפני שבועיים. נברר מה הם חושבים ומרגישים סביב המצב ונעשה "נרמול" של כל

התחושות שלהם - ״כל מה שאת או אתה מרגישים זה נורמלי". נסייע בגיבוש נרטיב - הסיפור של המציאות - כדי להחזיר שליטה, לחבר עבר-הווה- עתיד ולתת תקווה.


והנה כמה טכניקות של ויסות ושליטה שאפשר להפעיל עם ילדים:

תרגיל 54321 :תרגיל שמופעל בחיבור לחושים ומטרתו "קרקוע" (grounding), וויסות העוררות הרגשית.

תרגיל נשימות 4X4 : (שאיפה) 4 שניות, (עצירה ) 4 שניות, (נשיפה ) 4 שניות, ( עצירה ) 4 שניות, ( כל זאת תוך שימוש בכף היד או בבועות סבון או במשחק הפרח והנר, במטרה לסייע בהרפיה).


מתן תפקיד לילד: התאמת תפקיד לגיל כרונולוגי של הילד, לבשלות הקוגניטיבית והרגשית, כדי לתת לילד תחושת קומפטנטיות (יכולת/ מסוגלות), לסייע לו לשמור על "רציפות תפקיד" (הזהות התפקידית של הילד בימי שגרה) ולתת לו תחושה שהעולם המוכר והידוע לא נעלם, אלא ממשיך להתקיים.


לסיכום, מחקרים מראים כי ככל שאנו ההורים מווסתים ורגועים יותר כך הילדים שלנו רגועים יותר. במקביל, החזרה לתפקוד יכולה לשמר תחושת מסוגלות אצל הילד אשר בעצמה מפחיתה חרדה.


מאת: פרופ' ליאת חממה, ביה''ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב.









Comments


bottom of page