top of page
חיפוש
  • פרופ' אבישי וול

איך להגן על פרטיותינו באתרי האינטרנט באמצעות סיסמאות נכונות

כך תבחרו סיסמאות שימנעו פריצות לחשבונכם.ן בזמני מלחמה ובכלל

 



לכולנו יש סיסמאות שמגנות על החשבונות שלנו באתרים שונים. רבים מהם הם אתרים מקצועיים, או אתרי פנאי, אבל לחלקם יש השפעה גדולה על חיינו. בין אלה אני כמובן סופר את אתרי בנקים – אבל לא רק. אם אויבינו יצליחו לפרוץ באופן נרחב לחשבונות המייל או הרשתות החברתיות של אלפי ישראלים, זה יכול להפוך לאירוע רב תהודה. חשבונות קריטיים שכאלה, כדאי שיהיו מוגנים על ידי סיסמאות חזקות.


אז היום אני רוצה להציע טיפים לגבי איך לבחור סיסמאות חזקות לחשבונות הכי חשובים שלנו, בדרכים שיאפשרו לנו גם לזכור אותן. זה יעזור גם כנגד פושעים "סתם" וגם כנגד אויבי המדינה.


ראשית, כללי הסיסמאות שאתרים מחייבים בהם "8 תוים, אות גדולה, אות קטנה, ספרה או סימן פיסוק" אינם מספיק טובים. אם הולכים (רק) לפיהם יוצרים סיסמאות שקשה לזכור, ולא מספיק חזקות, כי כלי פיצוח הסיסמאות מכירים אותם. סיסמא כמו Guitar1 עומדת בכללים אך היא בכלל לא חזקה, כי המוני אנשים בחרו בה והיא, או וריאציות שלה, נפרצו ודלפו, ונמצאות במאגרי סיסמאות מוכרות.


אז איך כן לבחור?

א, להשתמש בשפה העברית. מאגרי סיסמאות פרוצות כוללים מיליארדי סיסמאות המבוססות על מלים בלועזית, והרבה פחות בעברית. "תפוח" הרבה יותר חזק מ-“apple”.

ב, לא להסתפק במילה אחת אלא לבחור ביטוי של כמה מילים, משהו שקל לזכור. למשל שורה משיר (לדוגמה: פה קבור הכלב) משהו מספר אהוב, או אפילו נונסנס שאתם ממציאים.


עכשיו, איך עוברים מעברית לסיסמא באותיות לטיניות? הנה 2 שיטות:

1, כותבים כמו ששומעים, עם "מבטא זר" – Po Kavur Hakelev.

2, שיטה למתקדמים: מקלידים אותיות עבריות כאשר המקלדת מכוונת לשפה אנגלית! חושבים על "פה קבור הכלב" אבל מקלידים "pv ecur vfkc", שזה תאמינו או לא בדיוק האותיות הלטיניות שחרותות על המקשים של "פה קבור הכלב".


ובסוף הרי צריך גם לעמוד בכללי הסיסמא של האתר.

אם האתר מרשה לשים רווחים בסיסמא – תשאירו את הרווחים, זה מאד עוזר לחוזק וגם ליכולת לזכור. אם האתר לא מרשה, אפשר במקום הרווחים לשים סימני פיסוק כמו מקף, פלוס, נקודותיים, ככה גם נרוויח עמידה בעוד כלל.

תשנו את האות הראשונה, או אות בכל תחילת מילה, לאות גדולה.

כדאי לשים בסוף או בהתחלה כמה ספרות (נניח 001): זה עונה על עוד כלל, וגם כאשר האתר יכריח אותנו להחליף סיסמא - נוכל להשתמש בוריאציה קלה של הסיסמא המופלאה שבנינו עם 002, 003, וכו וכו.

ולא לשכוח לרשום את יצירת המופת יחד עם שאר הסיסמאות!


לסיכום: דברו עברית, קחו צירוף מלים שקל לזכור, המירו לאותיות לטיניות, שפצו לנוחיות האתר, וזהו.

תשמרו על עצמכם ושנזכה לבשורות טובות!


מאת: פרופ אבישי וול, בית הספר להנדסת חשמל, הפקולטה להנדסה, אוניברסיטת תל אביב.















bottom of page